Nastavenie súborov cookie

Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

Spravovať nastavenie súborov cookie

Nevyhnutne potrebné súbory cookie

Vždy aktívne

Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

Súbory cookie súvisiace s výkonom

Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

Termíny a definície

Vysokoškolské vzdelávanie, výskum a inovácie zohrávajú kľúčovú úlohu v podpore sociálnej súdržnosti, hospodárskeho rastu a globálnej konkurencieschopnosti. Rastúci dopyt po zručnostiach a kompetenciách si zároveň vyžaduje, aby vysokoškolské inštitúcie reagovali na situáciu novými spôsobmi a zabezpečili tak súlad s predpismi na národnej, ale aj európskej úrovni.

Základné špecifické definície pojmov súvisiace s vnútorným systémom zabezpečovania kvality:

  1. Študijný odbor je oblasť poznania, ktorá môže byť predmetom vysokoškolského vzdelávania v niektorom z jeho troch stupňov. Vymedzuje sa obsahom, ktorý charakterizujú najmä oblasti a rozsah vedomostí, zručností a kompetencií, ktoré profilujú absolventa.
  2. Študijný program je súbor predmetov, ktoré pozostávajú zo vzdelávacích činností, ktorými sú najmä prednáška, seminár, cvičenie, záverečná práca, projektová práca, laboratórne práce, stáž, exkurzia, odborná prax, štátna skúška a ich kombinácie a súbor pravidiel zostavený tak, že úspešné absolvovanie týchto vzdelávacích činností pri zachovaní uvedených pravidiel umožňuje získať vysokoškolské vzdelanie. Študijný program sa zostavuje tak, aby v ňom bolo možné absolvovať akademickú mobilitu alebo získať skúsenosti zodpovedajúce akademickej mobilite.
  3. Ucelenou časťou študijného programu sa rozumie vymedzená časť študijného programu, t. j. vyučovací predmet, učiteľský základ, aprobácia, translatologický základ, časť študijného program v kombinácií dvoch alebo viacerých študijných odborov (ďalej ako „ŠO“) prislúchajúca k jednému ŠO.
  4. Profilovým predmetom sa rozumie študijný predmet študijného programu, ktorý zásadným spôsobom prispieva k dosiahnutiu profilu absolventa, t. j. cieľov a výstupov vzdelávania príslušného študijného programu.
  5. Osoba zodpovedná za študijný program (ďalej ako „OZŠP“) je  vysokou školou určená osoba, ktorá má príslušné kompetencie anesie hlavnú zodpovednosť za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality ŠP azabezpečuje profilový predmet;
  6. Osoba zodpovedná za ucelenú časť študijného programu (ďalej ako „OZUŠP“), kde ucelenou časťou ŠP je vyučovací predmet a učiteľský základ, je vysokou školou určená osoba, ktorá má príslušné kompetencie anesie hlavnú zodpovednosť za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality ucelenej časti študijného programu azabezpečuje profilový predmet, pričom OZUŠP musí pôsobiť na ustanovený týždenný pracovný čas aspoň na funkčnom mieste docenta,  vprípade druhého stupňa štúdia na funkčnom mieste docenta alebo profesora.  
  7. Osoba zodpovedná za profilový predmet predkladajúcou výstupy tvorivej činnosti (ďalej ako „OZPP“) je vysokoškolský učiteľ na funkčnom mieste docenta alebo na funkčnom mieste profesora pôsobiaci na vysokej škole v príslušnom študijnom odbore alebo súvisiacom odbore na ustanovený týždenný pracovný čas, ktorý predkladá päť najvýznamnejších výstupov tvorivej činnosti (ďalej ako „VTC“), ztoho aspoň 2 výstupy sú z obdobia ostatných 6 rokov.
  8. Učiteľským študijným programom (ďalej ako „UČIŠP“) sa rozumie študijný program na získanie spôsobilosti vyučovať príslušnú vzdelávaciu oblasť alebo príslušný vyučovací predmet alebo príslušné vyučovacie predmety. Učiteľský študijný program sa môže uskutočňovať aj ako profesijne orientovaný študijný program. Učiteľský študijný program sa zameriava na zvládnutie použitia teoretických a didaktických poznatkov pri výkone pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca. Študijné programy zamerané na vychovávateľstvo, pedagogickú asistenciu a neformálne vzdelávanie detí a žiakov sa môžu uskutočňovať ako profesijne orientované bakalárske študijné programy.
  9. Prekladateľským kombinačným študijným programom sa rozumie bakalársky alebo magisterský študijný program v odbore filológia, ktorý sa vzťahuje na dva jazyky. Akreditovaným prekladateľským kombinačným študijným programom sa stáva vytvorená kombinácia z aprobácií vrátane predmetov translatologického základu.
  10. Profesijne orientovaným študijným programom sa rozumie študijný program prvého stupňa, ktorý sa zameriava na získanie teoretických poznatkov a praktických poznatkov založených na súčasnom stave vedy alebo umenia. Profesijne orientované bakalárske študijné programy sa zameriavajú na zvládnutie použitia týchto poznatkov pri výkone povolania.
  11. Spoločným študijným programom sa rozumie študijný program v spolupráci s inými vysokými školami vrátane vysokých škôl so sídlom mimo územia Slovenskej republiky. Študenti spoločného študijného programu absolvujú na jednotlivých vysokých školách jednotlivé časti štúdia podľa zákona o vysokých školách. Spolupracujúce vysoké školy sa podieľajú na tvorbe spoločného študijného programu, rozhodovaní o prijímacom konaní a rozhodovaní o splnení podmienok na riadne skončenie štúdia.
  12. Translatologickým základom v prekladateľských a tlmočníckych kombinačných študijných programoch sa rozumie súbor predmetov translatologického základu. Translatologický základ spolu s kombináciou dvoch aprobácií tvorí prekladateľský kombinačný študijný program.
  13. Učiteľským základom sa rozumie v učiteľských študijných programoch súbor predmetov pedagogicko-psychologického základu, sociálno-vedného základu a didaktiky vyučovacích predmetov.
  14. Úprava študijného programu je doplnenie alebo vypustenie povinných predmetov alebo povinne voliteľných predmetov; zmena podmienok na riadne skončenie štúdia alebo úprava informačného listu povinného predmetu alebo povinne voliteľného predmetu okrem aktualizácie vyučujúceho, odporúčanej literatúry a druhu, rozsahu a metódy vzdelávacích činností.